rostamilawyer rostamilawyer .

rostamilawyer

پيگيري حقوقي ادعا‌هاي كانديدا‌ها

يك وكيل دادگستري مي‌گويد، در قانون انتخابات مبحثي در مورد بيان مطالب خلاف واقع و يا مطالب غيرقابل انجام توسط نامزدهاي انتخاباتي، پيش‌بيني شده است. البته طبق قانون مجازات اسلامي بيان اين‌گونه مطالب جرم نيست.

ادعاهاي خلاف واقع كانديداها جرم محسوب نمي‌شودگروه اجتماعي يكتاپرس؛ روحاني از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در سمت رياست جمهوري ايران وارد عرصه قدرت شد و در سال ۹۲ با وعده‌هاي انتخاباتي بسيار زيبا در سمت رياست جمهوري نشست و در سال ۹۶ هم با تكرار چندبرابر وعده‌هايي به ميدان آمد و باز دوباره به هيچكدام از وعده‌هاي خود عمل نكرد و حتي قانون و مجلس هم نخواستند كه پيگير باشند كه چرا وعده‌هاي داده شده عمل نشده اند و طبق معمول با كلماتي ابهام آميز از زير بار مسئوليت گريخته و عرصه زندگي و سفره را براي مردم تنگ‌تر و كوچك‌تر كرد.

حال كه نزديك انتخابات رياست جمهوري و شوراي شهر و روستا نزديك است؛ كانديدا‌ها از دادن وعده‌هايي خود را تبليغ مي‌كنند. ولي بهتر است براي انتخاب اصلح به عملكرد اين كانديدا‌ها توجه كرد نه به سخنان زيبا و فريبنده..

مقالات بيشتر:وكيل پايه يك دادگستري تهران

در سال ۹۲ روحاني با چنين كلماتي وارد عرصه رياست جمهوري شد. هركس وعده دهد و عمل نكند، گناه بزرگي كرده است. حتي اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌هاي خود عمل كنم، بايد جرات اين را داشته باشم كه آن را به مردم بگويم….» اين عبارت بخشي از سخنان حسن روحاني در لابه‌لاي وعده و وعيد‌هاي انتخاباتي سال ۹۲ است. روحاني آن روزها، سال‌ها تجربه حضور در سمت‌ها و پست‌هاي اجرايي را به مردم يادآور مي‌شد و با نگاهي درست مشكلات و افسارگسيختگي بازار را به سوءمديريت‌ها نسبت مي‌داد و از طرف ديگر قسم جلاله مي‌خورد كه اگر براي مشكلات راه‌حل نبود كانديدا نمي‌شد و به قول خودش اينجا بود كه «اي امان،‌اي امان از شعار‌هاي بي‌محتوا…» براي رقيب كاربرد پيدا مي‌كرد. رهبري آن سال به كانديدا‌ها تاكيد داشتند جوري حرف بزنيد كه اگر در خرداد سال آينده نوار امروز شما را جلوي خودتان گذاشتند، شرمنده نشويد؛ جوري وعده بدهيد كه چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما كشيدند، مجبور نباشيد تقصير را گردن اين و آن بگذاريد و بگوييد كه نگذاشتند، نشد.

دادن وعده‌هاي غيرواقعي جرم محسوب نمي‌شود

علي نجفي توانا در گفتگو با آنا درباره قابليت پيگيري حقوقي برخي ادعا‌هاي خلاف واقع برخي از نامزد‌هاي رياست جمهوري گفت: در قانون انتخابات مبحثي در مورد بيان مطالب خلاف واقع و يا مطالب غيرقابل انجام پيش‌بيني شده است. البته طبق قانون مجازات اسلامي بيان اين‌گونه مطالب جرم نيست مگر اينكه به نوعي با يكي از عناصر جزايي انطباق داشته باشد. واقعيت اين است كه در عرض ۴۰ سال گذشته بعضي از كانديدا‌هاي چه در شوراي شهر، نمايندگي مجلس يا رياست جمهوري مطالبي را بعضاً مي‌گفتند كه اصولاً در اختيارشان نبوده است به عنوان مثال يكي از نامزد‌هاي انتخابات مجلس مي‌گفت اينجا كارخانه ايجاد مي‌كنم يا اشتغال ايجاد مي‌كنم.

اين وكيل دادگستري افزود: اين وعده‌ها در صورتي مطرح مي‌شود كه وقتي نماينده وارد مجلس مي‌شود، نماينده كل ملت است و آنجا قوانين مورد نياز نهاد‌هاي ديگر را تصويب مي‌كند و يا رئيس جمهور وظيفه اجراي قوانين را برعهده دارد، بنابراين وعده دادن در مورد هر موضوعي خارج از چارچوب‌هاي تعريف شده براي هر جايگاهي در منطق وعده‌هايي قرار مي‌گيرد كه عملي نيست.

 

نجفي توانا دادن وعده‌هاي غيرواقعي از طرف نامزد‌ها را جرم ندانست و تصريح كرد: در قوانين عادي اگر كسي با وعده و وعيد كسي را فريب دهد، به عنوان كلاهبردار تحت تعقيب قرار مي‌گيرد، اما در بحث نمايندگي معمولاً اينچنين نيست. نماينده مي‌تواند ادعا كند، كانديدا مي‌تواند خود را اين‌گونه مطرح كند. در مجموع، اين اقدامات اگر جنبه توهين نداشته باشند، جرم نيست منتهي از لحاظ قوانين انتخاباتي با مشكل مواجه است و هم شوراي نگهبان و هم هيئت نظارت مي‌توانند در ارزيابي و اعتبارسنجي فرد به اين مسائل توجه كنند.

اين حقوقدان در توضيح شرايطي كه صحبت‌هاي نامزد‌هاي انتخاباتي جرم محسوب مي‌شود، اظهار كرد: نكته قابل توجه اين است كه اگر صحبت‌هاي نامزد‌هاي انتخاباتي با عناوين جزايي مانند كلاهبرداري، توهين، نشر اكاذيب، افترا يا حتي تهديد همخواني داشته باشد، آن وقت مي‌توان آن‌ها را به موجب اين صحبت‌ها مورد پيگرد قانوني قرار داد. به عبارت ديگر اگر اين جرايم ثابت شود، اشخاص مي‌توانند تحت اين عناوين، فردي را كه مبادرت به رفتاري كرده، را تحت تعقيب قرار دهند.

نجفي توانا ادامه داد: گاهي كانديدا‌ها مسائلي را مطرح مي‌كنند كه قابليت پيگيري دارد به عنوان مثال مواردي نظير اينكه فلاني داراي مدرك تحصيلي نيست، مدرك فلاني جعلي است، خانواده فلاني رفتار خلاف موازين اسلامي دارند، طرف مقابل با پولشويي تبليغات انتخاباتي‌اش را انجام مي‌دهد يا اينكه فلاني سابقه مجرمانه دارد و قبلاً در جايي كه بوده، درستكار نبوده و مال بيت‌المال و اموال ملت را مورد سوءاستفاده قرار داده است و ساير موارد از اين قبيل، قابليت پيگيري قانوني را دارند.

وي در واكنش به اينكه بنابراين ادعا‌هاي خلاف واقع كانديدا‌ها در صورتي كه خارج از حيطه عناوين مجرمانه مطرح شود، جرم محسوب نمي‌شود، متذكر شد: ادعاي غيرواقع منظور همان وعده‌هايي است كه روحاني، احمدي‌نژاد و آقايان قبلي دادند و نتوانستند به آن وعده‌ها وفا كنند؛ لذا طرح چنين وعده‌هايي جرم نيست، اما در اصطلاح گفته مي‌شود كه خلاف نزاكت و عرف انتخاباتي و اصولاً بايد در چنين مواردي ضمن آگاه كردن افكار عمومي، هيئت نظارت هم به نامزد‌ها بگويد كه بر خلاف اخلاق انتخاباتي وعده ندهند و متذكر شود كه بر چه اساسي ادعا مي‌كنند كه در عرض ۱۰۰ روز تحريم را برمي‌دارند يا قيمت دلار را به هزار تومان مي‌رسانند. در حقيقت اين صحبت‌هاي غير واقعي ابزاري براي فريب انتخاب‌كنندگان است، به همين جهت جزو اقداماتي محسوب مي‌شود كه مي‌تواند مورد مؤاخذه هيئت نظارت قرار بگيرد.

نجفي توانا با تأكيد بر اينكه صحبت‌هاي انتخاباتي نامزد‌هاي انتخاباتي در صورت قرار گرفتن تحت عناوين مجرمانه، قابليت پيگيري قانوني دارد، خاطرنشان كرد: بنابراين در صورتي صحبت‌هاي نامزد‌هاي انتخابات، جرم قلمداد شود، قابل پيگيري قانوني است. اما وقتي يك كانديدا بگويد دلار را زير يك هزار تومان مي‌رسانم، اين خلاف اخلاق انتخاباتي است چرا كه با توجه به شرايط موجود در كشور يك امر واهي محسوب مي‌شود و بر اين اساس فرد مدعي مي‌تواند از طرف هيئت ناظر بر انتخابات و شوراي نگهبان مورد مؤاخذه قرار بگيرد كه چرا اين وعده را اگر داده، اما به آن عمل نكرده و مردم را فريب داده است.

اين وكيل دادگستري در پايان يادآور شد: اينكه يك كانديدا بگويد پايتخت كشور را تغيير مي‌دهم، مشخص است كه خارج از اختياراتش صحبت مي‌كند و حرفي بي‌ربط مي‌گويد، لذا اين فريب انتخاباتي است و از اين جهت، اين ايراد به آن وارد شود، اما عمل مجرمانه نيست.

منبع:يكتا پرس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۶:۵۸ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)

نواري صوتي كه نشان مي‌دهد وكيل ترامپ مقامات اوكرايني را تحت فشار گذاشته بود

شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان گزارش داد، نوار صوتي از يك تماسي تلفني در ژوئيه سال ۲۰۱۹ ميلادي نشان مي‌دهد كه رودي جولياني، وكيل وقت رئيس جمهور سابق آمريكا مقامات اوكرايني را براي انجام تحقيقات درباره اتهامات بي‌اساس عليه جو بايدن تحت فشار گذاشته بود.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، شبكه سي‌ان‌ان در اين گزارش اعلام كرد كه اين صداي ضبط شده از تماس تلفني ميان "رودي جولياني" وكيل وقت دونالد ترامپ، رئيس جمهور سابق آمريكا، "كورت وولكر" ديپلمات آمريكايي و "آندري يرماك" يكي از مشاوران ارشد وولوديمير زلنسكي، رئيس جمهور اوكراين كه پيش‌ماده تماس تلفني ميان ترامپ و زلنسكي بوده است را به دست آورده كه در مركز روند استيضاح ترامپ در سال ۲۰۱۹ ميلادي قرار داشت.

مقالات بيشتر:وكيل اشرفي اصفهاني

در اين تماس تلفني، جولياني گفت كه مي‌خواهد زلنسكي بگويد دادستاني را منصوب كرده تا درباره مدارك موجود تحقيق كند و ببيند كه آيا مدارك ديگري درباره دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ ميلادي وجود داشته است يا خير و آن وقت موضوع بايدن بايد بيرون بيايد و سر زبان‌ها بيفتد.

ترامپ جمهوري‌خواه اتهامات دال بر اينكه وي زلنسكي را در تماسي تلفني براي خراب كردن وجهه بايدن تحت فشار گذاشته، به عنوان يك "تعقيب موهومات" سياسي محكوم كرد. مجلس نمايندگان آمريكا تحت رهبري دموكرات‌ها در دسامبر ۲۰۱۹ ميلادي به استيضاح ترامپ راي داد اما وي اوايل سال ۲۰۲۰ در مجلس سنا كه در آن زمان تحت رهبري جمهوري‌خواهان قرار داشت، تبرئه شد.

ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به بايدن دموكرات شكست خورد و در ژانويه ۲۰۲۱ كاخ سفيد را ترك كرد.

دادستان‌هاي فدرال كه درباره معاملات تجاري جولياني در اوكراين در زماني كه وكيل ترامپ بود، تحقيق مي‌كنند، در آوريل به خانه و دفتر وي حمله كرده و تلفن‌ها و كامپيوترها را مصادره كردند.

جولياني هنوز متهم نشده است. وي پس از اين حملات مدعي شد كه عملكردش كاملا قانوني و اخلاقي بوده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۳:۳۹ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)

كرونا آمار ازدواج و طلاق را با هم افزايش داد!

اعظم كريمي مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: آمار ازدواج درسال ۹۹ حدود ۴.۴ درصد بود كه روندي افزايشي داشت.

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي گفت: كرونا موجب شد تا از هزينه هاي اضافي مراسم ازدواج كاسته شود و شاهد افزايش آمار ازدواج باشيم‌.اعظم كريمي مدير كل دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص آمار ازدواج و طلاق در دوره شيوع كرونا اظهار كرد: از سال ۹۳ تا سال ۹۸ همه ساله آمار ازدواج كاهش داشته است.

وي با بيان اينكه البته خوشبختانه اين رقم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با افزايش چشمگيري روبرو بوده است، گفت: آمار ازدواج درسال ۹۹ حدود ۴.۴ درصد بود كه روندي افزايشي داشت.كريمي گفت: از دلايل اين افزايش روند مي توان  به اقدامات اثرگذار فرهنگي اشاره كرد. البته، شيوع كرونا و كاهش تجملات و رسوم دست و پا گير از عوامل اثر گذاري در افزايش ميزان ازدواج بوده است.

مقالات مشابه:بهترين وكيل طلاق تهران

وي بيان كرد: متاسفانه آمار طلاق ۳.۶ درصد افزايش داشته است كه فقدان مهارت و آموزش صحيح و به موقع در حل تعارضات و عدم بهره مندي از خدمات مشاوره مي‌تواند از عمده دلايل وقوع آن باشد.كريمي بيان كرد: از اين رو ضروري است بيمه مشاوره در كشور اجرايي شود و مردم بتوانند در هر طبقه‌اي از خدمات مشاوره‌اي به موقع پيش از ازدواج و پس از آن بهره‌مند شوند.

وي درخصوص هزينه‌هاي مراكز مشاوره يادآور شد: متناسب با اعتبارات و تعداد جمعيت جوان در هر استان تا ۳ جلسه مشاوره رايگان شامل افراد متقاضي مي‌شود كه طبق حمايت اعتباري از مراكز تخصصي مشاوره ازدواج و خانواده داراي مجوز از وزارت ورزش و جوانان انجام مي‌شود.كريمي افزود: ادارات كل ورزش و جوانان استان‌ها طي هماهنگي با مراكز مشاوره تحت پوشش وزارتخانه تا سه جلسه خدمات مشاوره رايگان به جوانان ارائه مي كنند.

وي بيان كرد: اين جلسات در مناطق سفيد به صورت حضوري و در مناطق قرمز و نارنجي، در بستر فضاي مجازي آنلاين برگزار مي‌شود.

كريمي گفت: در دو سال اخير مجوز جديد راه اندازي ۴۰۰ مركز مشاوره تخصصي ازدواج و خانواده صادر شده است.

وي در رابطه با دريافت مجوز براي راه اندازي مراكز مشاوره اظهار كرد: وزارت ورزش و جوانان با مشاركت سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور مرجع صدور مجوز مراكز تخصصي ازدواج و خانواده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۲:۵۲ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)

پرونده حميد صفت به شعبه ۸ دادگاه كيفري يك تهران ارجاع شد

يكي از وكلاي حميد صفت از ارجاع پرونده موكلش به شعبه هشتم دادگاه كيفري يك استان تهران خبر داد.

ايوب ميلكي در گفت‌وگو با ايسنا در اين باره گفت: پرونده موكلم براي رسيدگي مجدد به شعبه هشتم دادگاه كيفري يك استان تهران ارجاع شده است.

وي گفت: اميدوارم كه با توجه به  نقض حكم قصاص موكل در ديوان عالي كشور،  زمينه تبديل قرار بازداشت موقت موكل به وثيقه  و آزادي ايشان در صورت صلاحديد دادگاه محترم هم عرض،  فراهم شود.

ميلكي گفت: زمان دقيق دادگاه جديد هنوز ابلاغ نشده و احتمالا در روزهاي آتي مشخص شود.

مطالب مشابه:بهترين وكيل خانم در تهران

بر اساس اين گزارش، محمد شهرياري سرپرست دادسراي امور جنايي تهران، ۲۸ مرداد ماه سال ۹۶ از تشكيل پرونده براي حميدرضا صفت، خواننده، به اتهام قتل و انجام تحقيقات در اين خصوص خبر داد و گفت كه دو سه روز پيش متهم با ناپدري خود درگير شد كه ناپدري او در بيمارستان فوت كرد و متهم اكنون در بازداشت است.

«حميد صفت» ششم خردادماه سال ۹۷ از زندان با قرار وثيقه آزاد شد.

در اواخر سال ۹۹ با اعتراض اولياي دم به آزادي وي اين بار پرونده به كميسيون ۱۱ نفره پزشكي قانوني فرستاده شد و براي برطرف‌ شدن ابهامات، بازپرس رسيدگي‌كننده به پرونده در دادسراي جنايي تهران، دستور تشكيل هيأت ۱۱ نفر متخصصان پزشكي قانوني را صادر كرد.

هيأت پزشكي در دادسراي جنايي تهران حاضر شدند و در جلسه تحقيق از حميد صفت دفاعيات وي را شنيدند.

با تكميل تحقيقات، با توجه به نظريه كميسيون پزشكي و طبق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامي مبني بر اين كه اگر كسي آگاهي داشته باشد كه فرد بيمار است، با او درگير شود، گرچه عمل نوعاً كشنده نباشد، او مرتكب قتل عمد شده است، كيفرخواست رپر معروف به اتهام قتل عمد صادر شد و حميدصفت پاي ميز محاكمه ايستاد.

در جلسه دادگاه پس از دفاعيات متهم و وكيل او، قاضي پرونده دستور بازداشت حميد صفت را صادر كرد و پس از ان حكم قصاص او صادر شد.

۲۸ ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۰ نيز اعلام شد كه حكم قتل عمد و قصاص پرونده حميد صفت خواننده رپ با اكثريت آراي شعبه ۳۹ ديوان عالي كشور نقض شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۶:۵۲ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)