rostamilawyer rostamilawyer .

rostamilawyer

رای دادگاه به معنای زنده بودن خدمه سانچی نیست

مونا خلیل زاده، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به ابطال گواهی فوت 9 نفر از خدمه کشتی سانچی نوشت: این اقدام دادگاه باعث شد که این تصور به وجود آید که دادگاه به این نتیجه رسیده که خدمه کشتی سانچی در قید حیات هستند و به همین دلیل گواهی فوت 9نفر از آنها را باطل کرده است. در صورتی که این تصور اشتباه است. متن یادداشت را بخوانید:

سانچی کشتی نفتکش سانچی در ۱۶ دی ماه سال ۱۳۹۶ در آبهای دریای چین با کشتی فله بر چینی برخورد کرد و ۸ روز تمام در آتش سوخت و در نهایت غرق شد، این در حالی بود که از ۳۲ نفر خدمه آن تنها پیکر ۳ نفر پیدا شد و طبق اعلام کارشناسان اجساد بقیه خدمه که در همان لحظات اولیه حادثه جان باخته بودند به همراه کشتی غرق شد.

به دنبال این حادثه سازمان ثبت احوال کل کشور اقدام به صدور گواهی فوت برای تمامی خدمه  کشتی کرد اما این گواهی فوت با شکایت خانواده 9نفر از خدمه و تنها برای این 9خدمه توسط شعبه ۱۱۵ مجتمع قضایی باهنر خلاف قانون شناخته شد و باطل گردید.

شعبه محترم استدلال کرد که دلایل و ادله ارایه شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران، سازمان ثبت احوال کل کشور و وزارت تعاوت، کار و رفاه اجتماعی درباره فوت این افراد مورد قبول واقع نشده و گواهی فوت به نفع خانواده های 9 خدمه کشتی سانچی باطل اعلام شد. اما این اقدام دادگاه باعث شد که این تصور به وجود آید که دادگاه به این نتیجه رسیده که خدمه کشتی سانچی در قید حیات هستند و به همین دلیل گواهی فوت 9نفر از آنها را باطل کرده است. در صورتی که این تصور اشتباه است.

از انجا که گواهی فوت زمانی صادر می شود که دلایل و مدارک قطعی بر فوت اشخاص ارائه شود و این مهم از سوی سازمان ثبت احوال و شرکت ملی نفتکش صورت نپذیرفته، دادگاه محترم اظهار داشته که گواهی های فوت صادره فاقد وجاهت قانونی است و نمی توان بر اساس گزارش و وجود شک در فوت، گواهی فوت صادر کرد و این افراد را باید طبق مواد ۱۰۱۱ تا ۱۰۳۰ قانون مدنی و مواد ۱۲۶ تا ۱۶۱ قانون امور حسبی مفقود الاثر نامید.

نکته قابل تامل اینجاست که در صدور گواهی فوت برای خدمه سانچی، مهلت های قانونی صدور گواهی موت فرضی نیز رعایت نشده است. بر اساس ماده ۱۰۲۰ قانون مدنی، اگر خدمه ای در دریا مفقود شود حداقل باید ۳ سال از مفقود الاثر شدن او بگذرد و از آن شخص خبری واصل نگردد تا بتوان گواهی فوت فرضی یا همان گواهی فوت برای او صادر کرد. حال آنکه درباره صدور گواهی فوت برای خدمه سانچی این مهلت زمانی در نظر گرفته نشده است.

به خاطر داشته باشیم که آثار حقوقی درباره فردی که مفقودالاثر است با فردی که گواهی فوت برایش صادر شده متفاوت است. طبق قانون در صورتی که این افراد مفقود الاثر تلقی شوند شرکت ملی نفتکش باید تمامی حقوق و مزایای کارکنان مفقود الاثر را به خانواده و وراث ایشان پرداخت کند.

پس به فرض اینکه فوت خدمه با مدارک و دلایل معتبر احراز شود می بایست بدوا گواهی فوت فرضی برای ایشان صادر می شد و آنها را مفقود الاثر اعلام می داشتند که همان طور که بیان شد در این صورت شرکت ملی نفتکش ایران ملزم به پرداخت کلیه حقوق، مزایا و پاداش انها به خانواده ایشان بودند ولی در صورتی که گواهی فوت صادر می شد تنها کاری که خانواده خدمه کشتی می توانستند انجام دهند درخواست انحصار وراثت بود! و این بدین معناست که قبول دارند فرزند یا شوهر یا پدرشان فوت کرده و دیگر ادعایی در خصوص حقوق و مزایا ندارند!

 دومین چالش اینجاست که در صورتی که این اشخاص مفقود الاثر اعلام می شدند شرکت ملی نفتکش ایرانی ملزم بود برای پیدا کردن این افراد از سلیب سرخ جهانی تقاضای کمک کند که بعد از صدور گواهی فوت این موضوع و مسئولیت نیز از شانه ایشان برداشته شده بود. به نظر می رسد با توجه به اینکه هیچ یک‌از موارد قانونی مذکور برای صدور گواهی فوت رعایت نشده، رای صادره از شعبه محترم ۱۱۵ مجتمع قضایی شهید باهنر تهران طبق موازین قانونی صادر و اعلام و در نهایت قطعی شده است و این بدان معنی نیست که از نظر دادگاه خدمه کشته زنده هستند. بلکه به دلیل اینکه مراحل قانونی برای صدور گواهی فوت رعایت نشده بود، گواهی فوت این افراد باطل شده است و درباره بقیه خدمه نیز از آنجا که خانواده هایشان گواهی فوت را پذیرفته و شکایتی نکرده بودند، گواهی فوت آنها پربرجا خواهد بود.

مقالات بیشتر:بهترین وکیل غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۳۳:۱۹ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)

مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به کووید۱۹ و عوارض آن هستند

محسن شتی روز سه شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره ابتلای مردان به ویروس کرونا به نسبت زنان افزود: اگر همه افراد و به خصوص مردان در ساعت فعالیت در خارج از منزل، فاصله فیزیکی را رعایت نکرده یا ماسک مناسب نداشته باشند یا در فضاهای سربسته بدون تهویه حاضر باشند، ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند.

وی ادامه داد: در صورت ابتلای فرد به نوع کم علامت یا بدون علامت این بیماری، فرد به عنوان حلقه انتقال ویروس کرونا از بیرون منزل به داخل نقش بازی می‌کند و اعضای خانواده و فرزندان را به خطر خواهند انداخت. زیرا افراد در خانه‌ها بدون ماسک و فاصله گذاری در کنار هم حضور پیدا می‌کنند. در این صورت، اعضای خانواده این فرد حتی بدون تخطی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار می‌گیرند.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همچنین در چنین شرایطی سالمندانی که با خانواده‌ها زندگی می‌کنند بیشتر از سایر اعضای خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که سالمندان بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا و عواقب ناشی از کرونا قرار دارند.

بروز افسردگی در سالمندان در دوران کرونا

شتی گفت: در سال جاری سالمندان بیشتر از هر زمان دیگری در معرض استرس‌های روانی قرار داشته‌اند. به طور مثال ۶۰ تا ۷۰ درصد سالمندان در دو سه ماه نخست آغاز همه گیری به دلیل نگرانی از ابتلا به این بیماری، اصلا از منازل خود خارج نشده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جهانی در دوران کرونا، افزایش خطر اضطراب و افسردگی به ویژه در گروه سنی سالمندان است. زیرا این افراد بیشتر از سایرین  در منازل مانده و تحرک بدنی آنها کمتر شده است. این تغییرات در کنار نگرانی از ابتلا به بیماری و عوارض و عواقب وخیم آن وضعیت روحی روانی آنها را در وضعیت نامناسبی قرار داده است. همچنین کاهش روابط اجتماعی و کاهش شدید دید و بازدیدهای خانوادگی و سرکشی فرزندان و دوستان و آشنایان می‌تواند منجر به افزایش احتمال بروز افسردگی در سالمندان ‌شود.

ارتباط مستمر مجازی با سالمندان را حفظ کنید

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بیان کرد: بارها توصیه شده که اگر نمی‌توانیم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل قبل دورهمی‌های خانوادگی با سالمندان خانواده داشته باشیم، لازم است ارتباط مستمر به صورت تصویری یا تلفنی یا مجازی حتما وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: همچنین باید مراقب باشیم محدودیت رفت و آمد و بسته بودن مطب‌ها که عمدتا در ماه‌های اول شیوع کرونا اتفاق افتاد، منجر به کاهش مراقبت‌ها و از کنترل خارج شدن بیماری‌های زمینه‌ای سالمندان ما نشود.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور(ابتدای اسفند سال 98) تاکنون یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۹ هزار و ۵۷۲ از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

مقالات بیشتر:آسایشگاه سالمندان در محله گرگان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۸:۲۲ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)

تضمین دادرسی توسط وکلا تخلف سنگینی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مجید شعبانی، دوشنبه(۴ اسفند) در نشست خبری به برنامه های متعددی که به مناسبت هفته وکیل در کرمان تدارک دیده شده اشاره کرد و گفت: معاضدت رایگان به شهروندان، دیدار با مدیرکل دادگستری استان کرمان، تجدید میثاق با شهدا در گلزار شهدای کرمان و همچنین برگزاری نشست خبری برای تبیین خدمات کانون وکلا از برنامه های کانون وکلای دادگستری استان در هفته وکیل است.

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان افزود: وکلا مخاطرات زیادی دارند و در راه احقاق حق مردم و اجرای عدالت با تهدیداتی روبرو هستند و این نشان از اهمیت کار وکالت و تأمین جانی و امنیت شغلی وکلا دارد و در واقع اگر روز 7 اسفند به عنوان روز وکیل مدافع نامگذاری شده برای معرفی نهاد وکالت و مخاطرات شغل وکالت به جامعه است.

شعبانی ادامه داد: وکلا علیرغم اینکه جان خود را در طبق اخلاص می گذارند، باز هم با این مخاطرات به مسائل شغلی خود ادامه می دهند و در راه عدالت و احقاق حق گام برمی دارند.

وی اظهار کرد: هزینه وکیل در ارومیه تسخیری باید از سوی قوه قضاییه پرداخت شود و دولت باید این بودجه را به قوه قضاییه بدهد که منتظر هستیم دولت با تخصیص و تأمین این بودجه به قوه قضاییه، به کانون های وکلا پرداخت کند که تا امروز ریالی بابت این موضوع پرداخت نشده و تاکنون وکالت تسخیری به صورت رایگان انجام شده است.

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان در پایان گفت: اگر وکیلی دادرسی را تضمین کرده باشد، این یک تخلف سنگین است و با آن برخورد می کنیم زیرا وکیل باید از علم و عمل خود استفاده و از موکل خود در دادگاه دفاع کند لذا وقتی از نتیجه دادرسی مطلع نیستیم وکیل مدافع نباید از قبل نتیجه دادرسی را تضمین کند.

مقالات بیشتر:بهترین وکیل در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۰۹ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)

جزئیات بیشتر درباره سرقت بانک ملی/ واکنش پلیس به ویدیو واژگون شدن یک موتورسوار در اسکورت رئیس‌جمهور ونزوئلا

ایسنا نوشت: فرمانده انتظامی تهران بزرگ جزئیات بیشتر و ناگفته‌هایی را از سرقت از صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه بانک ملی ایران اعلام کرد.

سردار حسین رحیمی در حاشیه پنجاه و ششمین مرحله از طرح رعد که صبح امروز در مقر مرکزی پلیس پایتخت برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین خبرها درباره سرقت از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی پرداخت و گفت: براساس تازه‌ترین اعترافات این افراد، سارقان اصلی همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم چهار نفر متشکل از سه برادر و یک پسرخاله هستند. این‌ها آخرین جلسه خود را شب جمعه، ساعت ۱۰ شب در منزل پدری خود و با حضور پدرشان برگزار کردند و با تیم‌های دیگر که باید در ادامه کارها را انجام می‌دادند هماهنگ شدند. بلیط آن‌ها را نیز یکی از این افراد و همسرشان از پیش خریداری و رزرو کرده بود.

وی ادامه داد: سارقان ساعت یک و نیم تا دو بامداد وارد بانک شدند. دو نفر کار تدارکات، مراقبت و آوردن آذوقه را داشتند و دو تن نیز این مسئولیت را بر عهده داشتند که اول وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک که از مقدار لازم برخوردار نبوده را قطع و صندوق ها را باز کنند. آنها تقریبا ساعت چهار بعدازظهر همان روز کارشان تمام شده و از مجموعه بانک خارج شدند، اما روز بعد، یعنی شنبه متوجه شدند که برخی از لوازمشان داخل شعبه بانک جا مانده است که دوباره می‌آیند و برخی را پاکسازی می‌کنند و برخی را نیز در نقاط مختلف بانک جاسازی می‌کنند که این لوازم کشف شده است.

مقالات بیشتر:وکیل ارزان غرب تهران

رحیمی درباره اموال کشف شده نیز گفت: در همان روز اول، اموال مردم که بالغ بر هزاران سکه و مبالغ زیادی دلار و سکه و سایر ارزها بود شمارش شد و تحویل خزانه بانک ملی شد که با نظارت نماینده دادستان، بانک و پلیس انجام شد. تیم ویژه‌ای هم تشکیل داده شد که اعضای این تیم حدود پنج روز فعالیت کردند تا طلاهای به سرقت رفته را ارزیابی و شناسنامه‌دار کنند.

به گفته رییس پلیس پایتخت حدود ساعت شش صبح روز گذشته کار بسته بندی، شناسنامه‌دار کردن این‌ها تمام شد و تمامی اقلام کشف شده به خزانه بانک ملی داده شد. تمام این اقدامات مستند و مکتوب شده و توسط شش دوربین نیز ثبت شده است.

رحیمی درباره اینکه مالباختگان بانک ملی چطور باید اموال خود را پس بگیرند گفت: تحویل اموال مردم بر عهده بانک ملی و مرکزی و دادستانی است. ما اموال مسروقه را کشف کردیم و با سخت‌ترین ضوابط و مقررات تحویل دادیم اما اموال مردم کشف شده است.

وی ادامه داد: روز گذشته جلسه‌ای با افسر رابط پلیس جمهوری اسلامی با کشور مقابل که سه نفر متواری را دستگیر کردند برگزار کردیم و به دنبال این هستیم که این افراد نیز زودتر به کشور منتقل شوند و پرونده پیگیری شود. البته با وجود متهمان فعلی تماما صحنه وقوع جرم و اقداماتی که انجام شد بازسازی شده است؛ تقریبا از نیمه شب گذشته تا سه صبح دیروز بازسازی صحنه صورت گرفت.

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: این سریع‌ترین کشف در مقایسه با سرقت‌های دیگر در این مقیاس بود. رکوردی که دنیا هم متعلق به پلیس ایران است. فکر می‌کنم بعد از ما پلیس یکی از کشورهای اروپایی است که با اختلاف حدود ۲۰ یا ۳۰ ساعت پس از ایران قرار دارد.

 

رحیمی ادامه داد: سارقان دستگیر شده یک تیم تخصصی کامپیوتر، لوازم‌های الکترونیکی، حفاظتی و مراقبتی، آهنگری و برش هوا و... را داشتند و در کنار این نیز پیش‌بینی کرده بودند که از کشور خارج شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در یکی از عکس‌ها علیرغم آنکه تعداد دستگیر شدگان ۱۰ نفر اعلام شده اما ۹ نفر دیده می‌شوند، گفت: آن یک نفر خانم بود که سارق نبوده و در تیم فروش حضور داشته است، او آن روز در میان سارقان قرارداده نشد.

رحیمی با بیان اینکه برخی از این دستگیرشدگان سابقه‌دار بوده و حتی سابقه سرقت از بانک را نیز داشتند، گفت: برخی مخالفان و معاندان که از پلیس ضربه خوردند ممکن است حرف‌هایی بزنند که از آن ها گلایه نداریم اما از دوستان خود که پلیس خود را در مقیاس پلیس جهانی مطرح نمی‌کنند گلایه داریم. در وهله اول که سرقت به ما اعلام شد سرنخی نداشتیم اما کمتر از ۲۴ ساعت سناریو برای ما مشخص شد که این نشانه توانمندی پلیس است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: بانکی که مورد سرقت قرار گرفته یکی از شعبات مطرح بانک ملی است اما سارقان از روی در پارکینگ به داخل رفتند و بعد هم قفل را شکستند و وارد آن شدند، این نشان می‌دهد که باید ضریب امنیتی بانک‌ها افزایش پیدا کند.

وی گفت: این سرقت بعد امنیتی نداشته اما سارقان حرفه‌ای و کاربلد بودند. مدت ها نیز در آن بانک رفت و آمد داشتند. سرقت ناکام قبلی از بانک تجارت نیز داشتند که به گفته خودشان زمان کم آوردند. موضوعی هم در خصوص همکاری عوامل بانک وجود نداشته است و همکاری در این خصوص با سارقان نداشتند.

رحیمی درباره اموال کشف شده از سارقان نیز گفت: عمده اموال سرقت شده از سوی این افراد کشف شده است. ممکن است بخشی از ارزها را با خود برده باشند که البته مقدار آن هم بسیار کم است و تحقیقات پلیس در این زمینه ادامه دارد.

وی در خصوص کلیپ منتشر شده برای زمین خوردن یک موتورسوار در اسکورت رییس جمهور ونزوئلا نیز گفت: این با توجه به بی انضباطی یک موتورسوار رخ داده بود که شهروند عادی بود. مطلب خاصی نبود و جنبه خاصی نداشت. او بعد از مورد بازرسی قرار گرفته و پس از بررسی رها شد. این فرد قانون موتورسواری را بلد نبود شایعات مطرح شده در مورد آن بی اساس است.

مقالات دیگر:خریدار فرش دستباف

خبرآنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۹:۱۰ توسط:rostamilawyer موضوع: نظرات (0)